9 مه 2023 - مقاله ی منتشر شده درDiabetes Care ، ژورنال انجمن دیابت آمریکا، نوشته ی جسیکا ادستورپ از موسسه پزشکی زیست محیطی، در انستیتوی کارولینسکا، به نقش حساسیت ژنتیکی برای ابتلا به دیابت خودایمنی مخفی (LADA) و دیابت نوع 2 در ارتباط با مصرف دخانیات، پرداخته است.

محققان هیچ نقشی از حساسیت ژنتیکی در افزایش خطر دیابت نوع 2 در افرادی با سابقه مصرف دخانیات پیدا نکردند. با این حال، خطر LADA در افراد دارای حساسیت ژنتیکی و مصرف دخانیات افزایش داشت.

مطالعات قبلی ارتباط بین سیگار کشیدن و اسنوس یا تنباکوی بدون دود سوئدی (snus) و دیابت خودایمنی مخفی در بزرگسالان مبتلا به LADA وT2D را ذکر کرده اند.

با در نظر گرفتن این پیشینه، محققان نقش حساسیت ژنتیکی به دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین (IR) و ترشح انسولین (IS) را با استفاده از داده‌های دو مطالعه ی اسکاندیناوی مبتنی بر جمعیت بررسی کردند.

نتایج مطالعه را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

· نسبت خطر ابتلا بهLADA در افراد دارای نمره ی ژنتیکی بالا برای مقاومت به انسولین(high IR-GRS)، که سیگاری شدیدهستند با15 بسته سیگار در سال یا بیشتر، برابر با 2.01و نسبت خطر مصرف کنندگان تنباکو با 15 بسته سال یا بیشتر، برابر با 2.59 بود.

· افراد سیگاری شدید برهمکنش افزایشی بیننمره ی ژنتیکی برایدیابت نوع دو (T2D-GRS) و استعمال دخانیات، اسنوس و کل مصرف تنباکو داشتند.

· خطر اضافی ناشی از مصرف دخانیات بر اساس دسته بندی های امتیاز خطر ژنتیکی در دیابت نوع 2تفاوتی نداشت.

محققان نتیجه گیری کردند که استفاده از تنباکو ممکن است خطر بیشتری برای LADA در افراد دارای استعداد ژنتیکی به T2D و مقاومت به انسولین ایجاد کند، در حالی که به نظر نمی رسد حساسیت ژنتیکی بر افزایش بروز T2D مرتبط با مصرف تنباکو تأثیر بگذارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tobacco-use-associated-with-latent-autoimmune-diabetes-in-genetically-susceptible-individuals-111021